Afdeling BIM leert bij

Afgelopen april reisde ik samen met mijn collega BIM-regisseurs naar Barcelona. Daar werd het eerste wereldwijde event georganiseerd door Solibri. In deze blog een verslag van hoe wij dit hebben ervaren.

Solibri

Ik hoor je denken: Solibri… Is dat zo’n klein vogeltje dat stil in de lucht kan blijven hangen? Nee, Solibri is de software die we binnen J.P. van Eesteren gebruiken om BIM-modellen te bekijken, op elkaar af te stemmen en te controleren. Inmiddels hebben wij onze gehele afdeling Werkvoorbereiding getraind om hiermee te werken. Maar gebruiken we de software wel optimaal?En welke nieuwe ontwikkelingen staan er gepland? Sluiten deze ontwikkelingen ook aan op de wensen die wij hebben? Met die vragen reisden wij af naar Barcelona. Uiteraard hebben wij ons wensenlijstje voor Solibri in de handbagage meegenomen. Onze belangrijkste punten betreffen de performance en de connectie van het model naar de bouwplaats.

Wens 1: verbetering performance bij de Big Models

Omdat wij grote projecten bouwen, hebben we ook te maken met veel en grote modellen. Als je al deze modellen inlaadt, gaat dit ten koste van de performance en wordt het programma steeds trager. Ik heb dan ook een presentatie gemaakt waarin dit naar voren komt. Zo hebben wij voor project Little C op dit moment 261 verschillende IFC-modellen, met een totale grootte van 8,3 GB!

Gevolg: updaten van een model kost veel tijd, de filters doorrekenen kost veel tijd en vervolgens het opnieuw berekenen van de hoeveelhedenstaten kost ook nog eens enkele minuten. Als je elke keer tijdens het wachten een bakje koffie gaat halen, dan stijgt de hoeveelheid cafeïne in je bloed tot alarmerende waardes…

Ontwerpmodel Littel C, Rotterdam

Wens 2: Betere aansluiting naar de praktijk op de bouwplaats

Een andere uitdaging is om onze BIM-modellen beter te ontsluiten naar de bouwplaats. We gebruiken de BIM-modellen vaak in ontwerp- en werkvoorbereidingsfase, maar bouwen uiteindelijk nog veel van “platte tekeningen”. We laten zien hoe we ook het model buiten op de bouwplaats willen gebruiken. Makkelijker meten in het 3D-model en Solibri gebruiken op een tablet zijn zaken die hierbij zouden helpen.

Dag 1: Thema: Sterren en planeten

Het event zelf vond plaats op donderdag en vrijdag. Aangezien wij al op woensdag aankwamen konden we nog wat van de stad zien. Ook waren we ruim op tijd voor de welkomstborrel op woensdagavond, waar we de andere deelnemers ontmoetten. Nederland was goed vertegenwoordigd met ongeveer 10 man, daarnaast waren er deelnemers uit o.a. Noorwegen, Duitsland, Italie, Spanje en Japan. Uiteraard waren ook de mensen van Solibri ruim vertegenwoordigd.

Donderdag begon het echte werk al om 8:30 uur. Na het welkom volgde een presentatie van Solibri met codewoord project Pluto. Hiermee werd het thema van de komende twee dagen een stuk duidelijker, aangezien ook ons hotel een thema had rondom planeten en de ruimte. Er volgden verschillende presentaties van deelnemers over hoe zij Solibri gebruiken. Grappig was om te zien dat iedereen het programma op een andere manier en met een ander doel gebruikt. Het ene bedrijf is erg gefocust op kwaliteitscontrole, een ander veel meer op coördinatie.

Oude telescoop

In de middag volgde een meer interactieve sessie waarbij we samen met de ontwikkelaars van Solibri uitdagingen en ideeën konden bespreken en uittesten. Interessant was bijvoorbeeld de mogelijkheid om extra functionaliteit in Solibri toe te voegen door zelf zaken te programmeren. Daar gaan we bij J.P. van Eesteren zeker verder mee aan de slag! 

Aan het einde van de middag vertrokken we met de hele groep naar een observatorium in de bergen rond Barcelona. Er stond een buffet klaar en we nuttigden het diner met een schitterend uitzicht op de stad onder ons. Mooi om te zien hoe dit uitzicht veranderde naarmate het donkerder werd. Onze sjaals met Solibri-sterren, die we die middag cadeau hadden gekregen, kwamen goed van pas toen het snel afkoelde. Rond 21.00 uur kregen we een rondleiding door dit historische observatorium dat nog steeds in gebruik is. Een mooie afsluiting van de eerste dag.

De Nederlandse delegatie

Dag 2: Zelf presenteren

Ook de tweede dag begon met verschillende presentaties van gebruikers. Nu was het JP-team aan de beurt om onze werkwijze en uitdagingen toe te lichten. Ronald demonstreerde onze werkwijze, ik presenteerde de uitdagingen rond zware modellen en Martijn richtte zich op de connectie met de bouwplaats. Achteraf kregen we veel positieve reacties en de ontwikkelaars van Solibri waren driftig aantekeningen aan het maken tijdens onze presentatie. Na deze presentaties waren er zogenaamde “product booths” ingericht waarin je meer informatie kon krijgen over verschillende onderwerpen zoals de API, het nieuw product portfolio en de Solibri Society community. Het event werd afgesloten met een gezamenlijke lunch.

Ik met mijn 'digital twin'

Conclusie

Het was interessant om te zien hoe andere bedrijven Solibri gebruiken en om hierover met hen te discussiëren. De grootste meerwaarde is toch het onderlinge contact waardoor we weer met frisse ideeën verder aan de slag kunnen. Daarnaast hebben we nu een wat beter beeld over de ontwikkelingen die we op korte termijn kunnen verwachten. Doordat we direct contact hadden met de ontwikkelaars konden we onze eigen uitdagingen goed naar voren brengen. Ik ben er van overtuigd dat vooral dit persoonlijke contact ons gaat helpen om te zorgen dat ook deze uitdagingen prioriteit krijgen bij de verdere ontwikkeling van Solibri.

Bedankt Solibri voor de organisatie en alle deelnemers voor de uitwisseling van kennis. Tot volgend jaar.

Jeroen Koomen|

BIM-regisseur bij J.P. van Eesteren

P.S. Voor een leuke indruk van het event kun je hieronder een filmpje van 1 minuut bekijken.

Solibri society event Barcelona