De bouwplaats wordt met chirurgische precisie bevoorraad

Geschreven door Arend Clahsen | Het FD

Dit artikel van Arend Clahsen is overgenomen van de website van het Financieele Dagblad (publicatiedatum 1-8-2017).  

Een cementwagen kan er amper keren. Twee vrachtwagens kunnen elkaar ternauwernood passeren. De ruimte rond het hoofdkantoor-in-aanbouw van het Europees Octrooibureau in de Patentlaan in Rijswijk is beperkt, het gebouw is ingeklemd tussen bestaande bebouwing en de weg.

Het Europees Octrooibureau in aanbouw, ingeklemd tussen bestaande bebouwing en de weg. Ruimte voor bevoorrading en opslag van materialen is er amper. Maar toch moeten er bouwmaterialen aangeleverd worden, de bouwers en installateurs van J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros en de vele onderaannemers moeten verder. Het vergt chirurgische precisie.

Staal in plaats van beton

‘De logistiek en de bevoorrading zijn het kritieke pad geworden’, zegt projectdirecteur Michel Hoogendoorn van bouwconsortium New Main, het samenwerkingsverband van bouwbedrijf J.P. van Eesteren en installateur Croonwolter&dros. Vertraging komt niet meer door een onderaannemer die te laat is met aanlevering van bijvoorbeeld tussenwanden. Hoogendoorn: ‘Het gaat erom of zijn spullen op de juiste vloer klaar staan en of het bouwafval tijdig is afgevoerd zodat hij direct aan de slag kan.’

Het gebouw van het Europees Octrooibureau moet 107 meter hoog en 150 meter breed worden, met 85.000 vierkante meter vloeroppervlakte. Het wordt het grootste gebouw met een stalen skelet in Nederland. De keus voor staal — in plaats van beton — is ingegeven door de wens om een transparant kantoor te scheppen en snel te kunnen bouwen.

DHL doet de logistiek

Het project, begonnen in 2013, bevindt zich in afbouwfase. Met zo’n dertig trailers per dag worden tussenwanden, installaties voor de beluchting en pakketten met kleiner bouwmateriaal aangeleverd. New Main heeft de verantwoordelijkheid voor de logistieke operatie uitbesteed aan DHL. Het gaat om precisiewerk en dat vergt een specialist, geeft Hoogendoorn aan. ‘We hebben hier 25 uitvoerders met een eigen discipline, verantwoordelijkheid en planning. Als je iedereen zelfstandig materiaal laat aanleveren, staan er straks meerdere vrachtwagens tegelijk aan de poort met discussiërende uitvoerders over wie het eerst mag uitladen. En intussen ligt boven het werk stil.’

DHL werkt met vaste tijden voor leveranciers, zogeheten timeslots. De uitvoerders plaatsen hun bestellingen voor de komende dagen. De leveranciers melden zich vervolgens via een webportal waarna DHL in overleg de leveringstijdstippen bepaalt. Direct na aankomst wordt een vrachtwagen uitgeladen bij de poort aan de zuidwestkant van de bouwplaats. De inhoud gaat meteen naar een brede materiaallift waar een hele containerinhoud in kan.

Op de verdieping worden de materialen door DHL op de juiste plek gezet; elke vloer heeft vier secties. Op de weg terug neemt DHL het bouwafval mee. De volgende dag kunnen de elektricien en de installateur direct aan de slag. Als de vrachtwagen is vertrokken, is er letterlijk plaats voor de volgende truck in de tijdsplanning.

Meer tijd voor controle

De oplevering van het gebouw is, na vertraging in het begin, nu voorzien voor april volgend jaar. Tot die tijd wordt 24 uur per dag in ploegendienst doorgewerkt. Onderbrekingen in de bevoorrading kunnen direct tot vertraging leiden. Om die reden zitten de bouwkeet en de liften voor de werknemers aan de andere kant van het gebouw, zodat zij niet de vrachtlift nemen.

En de uitvoerders, kunnen die er mee leven dat ze niet meer zelf de leveringen binnenhalen? Hoogendoorn: ‘Ze waren in het begin sceptisch, maar hebben het inmiddels omarmd. Ze kunnen nu efficiënter werken en hebben meer tijd om met de iPad op de bouwplaats rond te lopen en kwaliteitscontroles uit te voeren.’

Stuur artikel door