Carrouselwerken en werkpakketten
Geschreven door Redactie
In allerlei bouwprojecten wordt non-stop gezocht naar manieren om werk efficiënter te laten verlopen. Zo ook op het project Hotel Amstelkwartier. Want de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen op het project, dwingen alle betrokken partijen na te denken hoe ze hun werk kunnen optimaliseren. Hoe kun je met minder inspanning, moeite, afval, energie en tijd een beter resultaat neerzetten?
Vanuit dat idee is het concept van de werkpakketten ontstaan. Samen met integraalpartner Croonwolter&dros, onderaannemers Kwakman Afbouw, Van Keulen Hout- en Bouwmaterialen en wandenfabrikant Gyproc ontwikkelden we een systeem van bouwpakketten. Alle wandprofielen en gipswanden van de 289 hotelkamers – zogeheten metalstudwanden – gaan als pakket naar boven, de bouw op.
Just-in-time
Op de juiste verdieping worden ze kamer voor kamer geïnstalleerd. Dat kan heel snel omdat ze in de fabriek al compleet op maat zijn gemaakt en exact op volgorde op de kar liggen. Alle sparingen voor wandcontactdozen en leidingen zitten er al in. En doordat ze just-in-time worden aangeleverd, kunnen ze in één keer door naar boven. Dat voorkomt weer afladen, opslaan, weer ophalen en naar boven hijsen. Dat maakt het werk lichter; de monteur kan direct aan de slag. En kan snel – maar toch in alle rust, zonder nog te hoeven zagen — de wanden plaatsen.
Duurzaamheidseisen
Ook scheelt het bergen afval op de bouwplaats. Want dat was onderdeel van de duurzaamheidseisen: geen afval aanvoeren betekent immers ook geen afval om af te voeren. En omdat de werkplek extra netjes blijft, kan iedereen sneller en nog nauwkeuriger werken. Inclusief de elektriciens, installateurs en monteurs die na de profielzetter in één moeite door alle 298 ruimtes verder voorbereiden en alles afmonteren.
Betere aansluiting
Het systeem van werkpakketten en carrouselwerken wordt nu geperfectioneerd. Want door een nog betere aansluiting van de BIM-tekeningen op de non-stop veranderende praktijksituatie, moeten ook de laatste minimale verschilletjes uit te bannen zijn. Dat betekent dat het straks overal een kwestie van ‘inklikken’ wordt. Zo maken wij bouwen slimmer.