Eerste torenkranen geplaatst op het Binnenhof

Het torentje krijgt gezelschap van drie ‘reusachtige’ buren!

Het torentje van het Binnenhof, dat symbool staat voor de geschiedenis en de kracht van de democratie in Nederland, krijgt tijdelijk gezelschap van drie indrukwekkende torenkranen die het gebied tijdens een groot deel van de renovatie zullen markeren. Met deze komst gaat een nieuwe fase van de renovatie van het Tweede Kamercomplex van start. 

Torenkranen als sleutel tot efficiëntie 

De eerste twee torenkranen worden geplaatst van 2 tot 5 december. De derde torenkraan wordt begin 2025 gebouwd. Ze zijn noodzakelijk voor de renovatiewerkzaamheden aan het Tweede Kamercomplex. Ze zullen het transport van bouwmaterialen naar en van de gebouwen vergemakkelijken. Martijn de Wit, bouwplaatsmanager bij de bouwcombinatie J.P. van Eesteren, Croonwolter&dros en Nico de Bont legt uit hoe de opbouw wordt uitgevoerd; "Per torenkraan zijn vijf vrachtwagens nodig om alle onderdelen aan te leveren voor het bouwen van één torenkraan. Voor de opbouw plaatsen we eerst een mobiele kraan, een 450-tonner. De mobiele kraan hijst de onderdelen van de torenkranen op hun plek. Eerst het verticale gedeelte (de mast) en dan het horizontale gedeelte (de giek). De onderdelen van de tweede kraan hijsen we zelfs over het dak van gebouw K (het voormalig ministerie van Koloniën op het Plein). Na de montage van de kranen laten we deze keuren door een onafhankelijk keuringsbedrijf.” 

© Tineke Dijkstra - RVB

© Tineke Dijkstra - RVB

Veiligheid en omgeving

Tijdens de werkzaamheden worden er verkeersregelaars ingezet om de doorstroming te waarborgen voor zowel de bouwplaatsmedewerkers als het publiek. Het bouwteam communiceert duidelijk met de omgeving om de impact van de werkzaamheden te minimaliseren. "Bij de opbouw van de torenkranen staat veiligheid voorop,” zegt De Wit. De ‘last’ (haak van de kraan) kan bijvoorbeeld nooit boven het openbaar gebied komen. Daarnaast verschillen de kranen in hoogte. Ze kunnen elkaar daardoor niet raken. Dit alles hebben we zo voorgeprogrammeerd in de besturingssoftware van de kranen. De kraan kan wel boven openbaar gebied ‘geparkeerd’ worden, tegen de wind in.” De kraan op de Hofplaats is 50 meter hoog, de kraan bij gebouw K wordt 45 meter hoog. Kraan 3 komt op de binnenplaats van gebouw J (het voormalige ministerie van Justitie). De drie torenkranen bestrijken het hele werkgebied van het Tweede Kamercomplex. 

Duurzaam bouwen: de ecologische voordelen

En hoe zit het met de ecologische voetafdruk van de drie torenkranen? Martijn: “De torenkranen zijn volledig elektrisch en  duurzamer dan mobiele kranen op fossiele brandstof. Ze veroorzaken nauwelijks geluidsoverlast en geen luchtvervuiling. Bovendien wekken we een deel van de bouwstroom op met de zonnepanelen op onze bouwkeet.” 

Timelapse opbouwen torenkraan

Stuur artikel door