Grootste mobiele kraan van Europa zet 'kroon op het werk' van A’DAM Toren

21 apr 2015

Foto: Jasper Juinen

Met de grootste mobiele kraan van Europa wordt de komende week een nieuwe kroon op A’DAM geplaatst. De voormalige Shell-toren aan het IJ wordt in anderhalf jaar tijd getransformeerd tot onder meer een iconisch observatiepunt en het episch centrum voor de creatieve– en muziekindustrie. In de week van 20 tot en met 24 april gaan vijf elementen waarvan de grootste 85.000 kilo weegt, tachtig meter de lucht in. Die worden op de top in elkaar gezet. Voor J.P. van Eesteren is het een operatie die met militaire precisie wordt uitgevoerd.

De toren wordt ingrijpend verbouwd en wordt in opdracht van Sander Groet, Duncan Stutterheim, Hans Brouwer en projectontwikkelaar Lingotto getransformeerd van een leegstaand kantoor naar een multifunctioneel en levendig icoon aan het IJ. De bestaande kroon op de toren wordt vervangen door een nieuwe stalen constructie die plek biedt aan het observatie dek en het ronddraaiende restaurant. Ook de nieuwe kroon krijgt een uitkragende, overhoekse vorm, slechts steunend op een kern van 10 bij 10 meter. Het ‘lichtste’ element weegt 65 ton en het zwaarste 85 ton! Daarom komt er een kraan van 1.200 ton aan te pas om het werk uit te voeren.

De staalfabriek heeft ter plekke, op de bouwplaats, de 5 delen geprefabriceerd. Die worden op hoogte als een bouwdoos in elkaar gezet. Op de grond wordt eerst proefgedraaid met het assembleren. Projectmanager Ton Wansing van J.P. van Eesteren: 'We hebben te maken met tijd en veiligheid als belangrijke randvoorwaarden. Daarom gaan we op de grond testen met het in elkaar zetten, om de zekerheid te krijgen dat onze aanpak veilig is en het in de lucht in één keer goed gaat. Op donderdag 16 april is gestart met de opbouw van de 1200 tons kraan. Die moet eerst de huidige bouwkraan van de toren afhalen, die de nieuwe gevelelementen heeft geplaatst. Bij gebrek aan bouwplaatsruimte staat deze bouwkraan op de liftschacht. Ook het stabiliseren van de nieuwe kraan vraagt extra aandacht. Daarom is er een complete fundering geheid.

Foto's: Jasper Juinen

Enorme voorbereiding

'Het ziet er allemaal simpel uit, maar het heeft een enorme voorbereiding gevergd. We zijn direct bij de start van de bouw, op 1 juli vorig jaar, met de architect, de constructeur en de staalleverancier in overleg gegaan voor een oplossing. Dat maakt het tot een unieke prestatie. Ook omdat we op deze plek, tegen het IJ en EYE, ons geen enkel risico kunnen veroorloven. In overleg met de gemeente is er daarom gekozen voor een grotere veiligheidszone voor deze week', aldus projectmanager Ton Wansing. Het takelen en draaien neemt per element een aantal uren in beslag.