Lelystad Airport kiest J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros voor realisatie nieuwe terminal Lelystad Airport

30 jun 2016

Op donderdag 30 juni 2016 ondertekenden Erik Lagerweij, directeur Lelystad Airport, Jos Nijhuis, President & CEO Schiphol Group, en Ton Vaags, namens de TBI-bouwcombinatie J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros, de geïntegreerde DBM-overeenkomst (Design, Build & Maintain) voor de eerste fase van een nieuwe duurzame terminal op Lelystad Airport. Naast het ontwerp, met een LEED Gold ambitie, en de realisatie van de terminal zijn beide bedrijven tot 2033 verantwoordelijk voor het bouwkundig en technisch onderhoud van het nieuwe gebouw. Ze zijn gedurende de gehele contractfase het aanspreekpunt voor opdrachtgever Lelystad Airport. De terminal wordt ontworpen in samenwerking met Paul de Ruiter Architects, Noorderlicht Architekten en adviseur Deerns. De luchthaven wil zich ontwikkelen tot “leisure luchthaven” met verbindingen naar voornamelijk Europese (toeristische) steden en regio’s.

Contractondertekening Lelystad Airport

vlnr: Jos Nijhuis (President en CEO Schiphol Group), Ton Vaags (directievoorzitter J.P. van Eesteren), Koene Talsma (directeur Infra Dura Vermeer), Martijn Limburg (alg. directeur Viggo Eindhoven Airport BV), Erik Lagerweij (directeur Lelystad Airport)

ONTWERP EN REALISATIE

J.H.A. (Ton) Vaags, directievoorzitter J.P. van Eesteren: “Er wordt al heel lang gesproken over de verdere uitbreiding en ontwikkeling van Lelystad Airport. Na een intensief en plezierig proces met de opdrachtgever ten aanzien van het vaststellen van de uitgangspunten voor dit project, is vandaag de feestelijke dag dat we de overeenkomst tekenen. We zijn er trots op dat Lelystad Airport heeft gekozen voor TBI als haar partner voor het ontwerp en de realisatie van het nieuwe terminalgebouw.”

TOEKOMSTBESTENDIGE KEUZES

De terminal wordt in de geest van Ingenieur Lely ontworpen, passend in het polderlandschap. De terminal moet in de toekomst, al naar gelang de verwachte groei, aanpasbaar en uit te breiden zijn. Daarnaast moet de terminal ook in de onderhoudsfase zonder verstoringen van operationele processen in bedrijf blijven. Om deze projectdoelstellingen te realiseren, maken J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros intelligente toekomstbestendige keuzes over de functionele lay-out, bouwmethode, toe te passen materialen en de duurzame technieken.

PLANNING

Eind 2016 worden de omgevingsvergunningen aangevraagd. Begin 2017 is het uitvoeringsontwerp van de terminal gereed, waarna de TBI-ondernemingen van maart 2017 tot begin 2018 de benodigde werkzaamheden uitvoeren. Op 1 april 2018 moet Lelystad Airport volledig operationeel zijn.

 

(Fotocredit: Fotostudio Wierd)