JP Today

Geslaagde pilot voor slimmere logistiek

Geschreven door Redactie
19 jan 2017

De ambitie bij de bouw van het hotel in de Amsterdamse wijk Amstelkwartier is duidelijk: het op zo duurzaam mogelijke wijze realiseren van een zeer duurzaam gebouw. Dat wordt onderstreept door het beoogde LEED Platinum duurzaamheidscertificaat. Daarvoor wordt het complete bouwproces inclusief logistiek van begin tot eind volgens een puntensysteem beoordeeld.

Het gebouw van 22 verdiepingen wordt neergezet in een drukke omgeving, met plek voor slechts één torenkraan en zonder ruimte voor opslag. Dat betekent een echte logistieke uitdaging. Om die reden is het project uitgeroepen tot logistiek pilotproject van TKI. TKI staat voor Topconsortia voor Kennis en Innovatie. Dit zijn publiek-private samenwerkingen die maatschappelijke problemen aanpakken (zoals de files en de uitstoot van uitlaatgassen) én tegelijk bijdragen aan economische welvaart. Zo werd dit project de proeftuin van een samenwerking tussen TNO, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Rotterdam en TBI, de moederorganisatie van J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros (waarmee we samen het Hotel Amstelkwartier realiseren).

Systeem voor ‘lean’ planning

Om optimaal te plannen gebruiken we Ilips, een Logistiek Management Systeem voor ‘lean’ planning. Hierin verzamelden we informatie als: hoe lang is een vrachtwagen onderweg? Hoe snel wordt hij gelost? Wat is de meeste logische tijd om te gaan rijden? Vervolgens bouwden de technici achter Ilips en TBI het systeem samen uit naar drie modules: een bouwticketsysteem (een systeem voor het plannen van transporten inclusief logistieke hulpmiddelen (kraan, heftruck, lift) op een bouwplaats), een CO2-calculatie en -registratiemodule en als derde voorraadbeheer (hub’s).

Bouwticketsysteem

Het Bouwticketsysteem zorgt voor een online afstemming van transporten. Hierdoor verliep het aan- en afvoerproces soepeler. Met minder verstoringen van het bouwproces. Dit kwam door eerder en beter inzicht in welke transporten aan zouden komen op de bouwplaats. En door het samenvoegen van leveringen in één levering. Maar ook door een efficiënte afstemming van de lading op de hef- en hijsmiddelen.

CO2-registratie wordt geïntegreerd Bouwticketsysteem

TBI en Ilips onderzoeken hoe het Bouwticketsysteem en de CO2-registratie geïntegreerd kunnen worden. Zodat de transporteur al in het Bouwticketsysteem gegevens kan zetten zoals het kenteken van het voertuig, vertreklocatie en bestemming en de beladingsgraad. Ook het woon-werkverkeer van de bouwplaatsmedewerkers gaat er dan in. Hierdoor ontstaat een bijzonder nauwkeurig totaal aan CO2-uitstoot zodat, door de data te analyseren, de uitstoot kan worden teruggedrongen.

Minder afval, geen centrale hubs

Onder het credo "geen afval aanvoeren betekent geen afval afvoeren" behaalden we grote winst in het terugdringen van de hoeveelheid afval. Bijvoorbeeld door de gipsplaten en profielen vooraf door de leverancier compleet op maat te laten aanleveren.

Het resultaat

een soepeler bouwproces en een nieuw ontwikkeld Logistiek Management Systeem dat nu al wordt toegepast bij andere projecten. En de leerzame ervaring van de samenwerking tussen opleidingsinstituten (theorie) en bouwbedrijf (praktijk) die een prachtig resultaat oplevert. Synergie, de een had dit niet zonder de ander kunnen ontwikkelen.