Glazen fietsenstalling Station RAI

Geschreven door Rick van de Weg in Glas in Beeld
15 feb 2021

Bouwbedrijf J.P. van Eesteren heeft, in opdracht van de gemeente Amsterdam, de metrohal en fietsenstalling van Station RAI een complete make-over gegeven. IFS Building Systems uit Waddinxveen heeft de fietsenstalling daarbij voorzien van een prachtig glazen gevel en dak. De capaciteit is uitgebreid van 500 naar zo’n 1.850 plaatsen. 

Ook de metrohal is vergroot en vernieuwd in de stijl van het vijf jaar eerder gerenoveerde NS-station. Het station naast de RAI en de Amsterdam Zuidas bleef gedurende de werkzaamheden alle dagen open. Een belangrijke eis van GVB en ProRail was namelijk dat hun passagiers geen hinder zouden ondervinden. ‘En dat is gelukt’, vertelt projectleider Sander Spoor van J.P. van Eesteren. ‘De metrohal is geen dag dicht geweest terwijl het hier van zes uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds druk is met voetgangers. Dat betekende heel veel nachtwerk, maar ook dat je overdag de hekken metertje voor metertje moest opschuiven om de bouwplaats zo klein mogelijk te houden.’

Vooraf in 3D

Het werk bestond uit sloopwerk, grondwerk, heiwerk en het aanbrengen van prefab vloeren, een staalconstructie en beglazing. Erg handig daarbij was dat het hele project voorafgaand aan de renovatie in 3D is gemodelleerd in een Bouw Informatie Model (BIM). Spoor: ‘Dat heeft ons zeker geholpen. Er is veel glas in dit project verwerkt. Dat moet passen. Hout kun je op de bouwplaats nog op maat maken, glas niet.’ De uitvoering van het glaswerk was in handen van IFS Building Systems. Bart Werksma, Sales Manager bij IFS, vertelt dat IFS beschikt over in glas en staal gespecialiseerd team. ‘We helpen architecten en bouwbedrijven om het volledige potentieel van het ontwerp om te zetten in de mooiste constructies van glas en staal. De combinaties van materialen en verbindingen, technieken, profielen, coatings, glassoorten en screenings zijn oneindig. Denk aan gebogen glas, groot formaat glas, speciale glasoplossingen  voor renovaties of nieuwbouw, speciale lijmtechnieken, glazen verstevigingsribben en bijzondere glasdetails. Ook bij de metrohal en fietsenstalling van Station RAI komt die veelzijdigheid terug. Uitgangspunt voor het werk is dat we op het staalwerk structureel glas hebben geleverd en gemonteerd. Hierbij is het glas onder en boven gevat in gezette U-profielen. Het glas is gemonteerd op voorzieningen op het staalwerk, bestaande uit aangelaste draadbussen en/of draadgaten met voldoende diepte voor de glasknoophouders.’

Projectonderdelen

Voor de fietsenstalling heeft Team IFS circa 290 vierkante meter glas geleverd en gemonteerd, zowel dakglas alsmede glaswanden. Voor het dakglas van de fietsenstalling is drielaags gelamineerd gehard blank glas toegepast voorzien van zeefdruk. Het glas in de samenstelling 10106.4 is puntsgewijs bevestigd met glasrotules op glasknoophouders. Het gevelglas ter plekke is ook gehard en gelaagd in de samenstelling 108.4. Ook dit glas is voorzien van een zeefdruk. 

Voor de stationshal gaat het om ongeveer 140 vierkante meter structurele glaswanden, gelaagd blank glas voorzien van zeefdruk. Werksma: ‘Het glas is gevat in gezette U-profielen en deels structureel verlijmd met siliconenkit op de achterconstructie. IFS heeft hier ook diverse glazen voorzetwanden en deuren geleverd en gemonteerd (ca. 84 m2). Het glas is gehard en gelaagd, deels gecombineerd tot isolatieglas, en grotendeels met zeefdruk.’