JP Magazine

Novotel wordt geruisloos gerenoveerd

Geschreven door Paolo Bouman voor JP Magazine
21 dec 2016

Het vlakbij het RAI Congrescentrum gelegen Novotel Amsterdam City is het, in vloeroppervlak, grootste hotel van de Benelux. Van de 610 kamers worden er 232 gerenoveerd door de afdeling VOR (Verbouw Onderhoud Renovatie) van J.P. van Eesteren. Dit gebeurt in een ‘treintje’ van zelfsturende teams op basis van een planning gemaakt volgens de Lean-methodiek. Samen zorgen zij ervoor dat elke vijf weken een verdieping van 29 kamers wordt opgeleverd. En, dat de gasten en het hotelpersoneel hiervan geen hinder ondervinden.

Nico van Duin, uitvoerder, naast het stofschot bij een van de te renoveren kamers

In zes maanden tijd worden in Novotel Amsterdam City 232 kamers compleet gestript, waarbij alleen de wanden blijven staan. Het gaat hierbij om acht verdiepingen van elk 29 kamers. Zij krijgen nieuwe badkamers (tegelwerk en sanitair), nieuwe vloerbedekking en wand- en plafondafwerking en volledig nieuw meubilair. Om overlast te reduceren mogen de werkzaamheden die lawaai veroorzaken niet voor 9.00 uur beginnen. De crews van internationale vliegtuigmaatschappijen worden in de andere vleugel ondergebracht waar 24 uur rust kan worden gegarandeerd. Door het gebruik van een bouwlift aan de buitenzijde van het pand, worden de gasten en hotelprocessen niet verstoord.

In het hotel zelf is van de verbouwing niets te horen of te zien. De vleugels die worden verbouwd, zijn in de lifthal afgezet met een stofschot dat voorzien is van een artist impression van de nieuwe kamers. Alleen de steigers aan één zijde van het 15 verdiepingen
hoge hotel verraden dat er wordt gerenoveerd. Daar is ook de bouwlift waarlangs alle bouwmaterialen, bouwmedewerkers, maar ook de nieuwe bedden en het meubilair worden aangevoerd. Dit gebeurt dus allemaal buitenom om de gasten en hotelprocessen niet te verstoren. Vanwege de gevelplaten kon de lift niet direct aan de muur worden gemonteerd. Daarom werd hij op drie verschillende verdiepingen vastgezet - via deuropeningen - aan de onderzijde van de vloeren, met grote bevestigingsplaten en bouten die wekelijks worden gecontroleerd. De lift zelf werd vergroot om plaats te bieden aan de nieuwe bedden en het meubilair.

Doeke Wassenaar is projectmanager bij AccorHotels en verbouwde samen met J.P. van Eesteren al eerder zes verschillende hotels.

“Bij het INK Hotel Amsterdam MGallery by Sofitel in de Amsterdamse binnenstad hanteerden we voor het eerst een Lean-planning waardoor alle vakdisciplines zo kort mogelijk op elkaar aan konden sluiten. Zo werd er op halve dagen gepland, met zelfsturende teams die zelf zaken oplosten en met elkaar communiceerden; in de keet hoefde men niet eens te merken als er bepaalde zaken werden aangepast. Deze werkwijze was ons gezamenlijke antwoord op de zeer krappe planning, maar leidde tegelijk tot de beste werksfeer die ik ooit op een werkvloer meemaakte; iedereen ging ervoor! Bij Novotel Amsterdam City werken we nu exact hetzelfde. Wij hebben vanuit AccorHotels verschillende nevenaannemers ingehuurd en deze werkwijze maakt iedereen verantwoordelijk voor zijn deel van de planning, met J.P. van Eesteren als eindverantwoordelijke voor de coördinatie. Net als bij het INK Hotel gaat ook hier het werk van J.P. van Eesteren door tot aan het ophangen van de handdoekhaakjes. Ik ben heel tevreden over J.P. van Eesteren. Het is een creatieve bouwer met een persoonlijke touch, maar ze zullen elke opdracht opnieuw in een tender moeten winnen.”