JP Magazine

Slim bezig: Geslaagde pilot voor slimmere logistiek

Geschreven door Paolo Bouman voor JP Magazine
21 dec 2016

‘Gebouwen slimmer maken’ is het motto van J.P. van Eesteren. Een goed voorbeeld van hoe dit wordt waargemaakt is de pilot die werd gehouden bij de bouw van Hotel Amstelkwartier in Amsterdam. Hierbij werden de logistiek, de CO2-uitstoot en het  oorraadbeheer onder de loep genomen en sterk verbeterd.

De bouw van Hotel Amstelkwartier gaat gepaard met een hoge duurzaamheidsambitie. Het moet dan ook het eerste hotel van Europa worden met een LEED platinum certificaat. Het gebouw bestaat uit een betonconstructie van 22 verdiepingen, te bouwen in een drukke woon-werkomgeving, met plek voor slechts één torenkraan en zonder ruimte voor opslag. Een ware logistieke uitdaging en daarom ideaal om in te zetten als pilot in een logistiek project van TKI. TKI staat voor Topconsortia voor Kennis en Innovatie. Dit zijn publiek-private samenwerkingsprojecten die maatschappelijke problemen aanpakken (zoals de files en de uitstoot uitlaatgassen) én tegelijk bijdragen aan economische welvaart. In TKI-project Logistiek werd Hotel Amstelkwartier de proeftuin van een samenwerking tussen TNO, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Rotterdam en TBI, de moederorganisatie van J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros. De laatste twee partijen zorgen integraal voor de realisatie van Hotel Amstelkwartier.

Systeem voor ‘lean’ planning

Voor het project bij Hotel Amstelkwartier is een samenwerking aangegaan met Ilips, een Logistiek Management Systeem voor ‘lean’ planning. Dit systeem werd de eerste vier maanden van de ruwbouw gevoed met data die de studenten van de betrokken hogescholen verzamelden. Het ging om informatie als: Hoe lang is een vrachtwagen onderweg? Hoe snel wordt hij gelost? Wat is de meeste logische tijd om te gaan rijden? Vervolgens bouwden Ilips en TBI dit systeem samen uit naar drie modules: een bouwticketsysteem, CO2-calculatie en -registratie en voorraadbeheer.

Bouwticketsysteem optimaliseert aanvoer

Het afstemmen van deze transporten via het online bouwticketsysteem leidde tot eerder en beter inzicht in de te ontvangen transporten en het samenvoegen van producten in één levering met maximale beladingsgraad. Maar ook tot een efficiëntere afstemming van de lading op de hef- en hijsmiddelen.

CO2-registratie wordt geïntegreerd Bouwticketsysteem

De module voor CO2-registratie bleek nog behoorlijk arbeidsintensief, waardoor het aantal uren voor deze- bij BREEAM verplichte - registratie, nog niet kon worden verlaagd. TBI en Ilips onderzoeken nu hoe het Bouwticketsysteem en de CO2-registratie kunnen worden samengevoegd. Ook het woon-werkverkeer van de bouwplaatsmedewerkers zal hierin worden meegenomen, door een koppeling te maken met de toegangscontrole op de bouwplaats. Wanneer deze module is afgerond, wordt een veel nauwkeuriger beeld van de CO2-uitstoot zichtbaar dan bij handmatige invoering. Door deze data te analyseren kan de uitstoot tussentijds worden teruggedrongen.

Minder afval, geen centrale hubs

Grote winst werd behaald in de afvalreductie: wat je niet aanvoert, hoef je ook niet af te voeren. Door de metalstudprofielen en de gipsplaten vooraf door de leverancier op maat te laten maken en te voorzien van sparingen, hoefde veel minder afval te worden afgevoerd. Hierdoor kon ook sneller worden gewerkt. Ook was geen tussentijdse opslag nodig van deze materialen in een centrale hub: de fabrieken van Gyproc en Croonwolter&dros deden dienst als hub. De nieuw ontwikkelde versie van het Logistiek Management Systeem wordt nu ook toegepast bij de afbouw van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid (gebouw REC-A) in Amsterdam en straks op nog vijf bouwprojecten.