Parkhaven, Rotterdam

Het toekomstige woningaanbod aan de Parkhaven bestaat voor de helft uit betaalbare woningen. Het totale plan bestaat uit 630 woningen met 20 procent sociale huurwoningen, 30 procent middeldure huur- en koopwoningen, 30 procent duurdere huur- en koopwoningen en 20 procent woningen in het topsegment.  De woningen worden verdeeld over 8 appartementengebouwen: 3 ten noorden van de Euromast en 5 ten zuiden van de Euromast. De hoogte van de woongebouwen varieert van 26 tot 70 meter. Alle woningen, of het nu gaat om sociale huur of het topsegment, krijgen dezelfde uitstraling en kwaliteit. Op de begane grond van de woongebouwen is ruimte voor horeca, kantoren, kleinschalige bedrijven en maatschappelijke voorzieningen, zoals een gezondheidscentrum. 

Groen en duurzaam

Het groen (bomen, planten en grasvelden) dat plaats moet maken voor de nieuwe woningen, wordt vervangen door nieuw groen. Er komt net zoveel groen en net zoveel bomen terug als er verdwijnen. Zo plant de gemeente ongeveer 300 nieuwe bomen en ander groen in het gebied. Het is daarnaast de bedoeling om zoveel mogelijk bestaande bomen een nieuwe plek te geven in het woningbouwplan. De nieuwbouw wordt duurzaam, klimaatadaptief en natuurinclusief gebouwd. Dat betekent dat er bewust ruimte wordt gemaakt voor biodiversiteit, zodat er meer planten- en dierensoorten kunnen leven. 

Parkeren en openbaar vervoer

Er komen circa 440 parkeerplaatsen in de twee toekomstige ondergrondse parkeergarages aan de Parkhaven. Daarbij is plek inbegrepen voor de 200 parkeerplaatsen die nu nog op de kade aan de Parkhaven zijn te vinden. Verder komen er 8 parkeerplaatsen voor touringcars, waarvan 4 nabij de Euromast en 4 op de Parkkade. Ook komen er bijna 2500 fietsparkeerplaatsen in het gebied. In de toekomst komt er verder hoogwaardig openbaar vervoer dat vanaf station Rotterdam Centraal via de Maastunnel richting Zuidplein gaat, met een snelle busverbinding. 

Stuur project door