Passagiersterminal Lelystad Airport

Voor Lelystad Airport realiseerden TBI-ondernemingen J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros in een integrale samenwerking een compleet nieuwe passagiersterminal. Met de realisatie van Lelystad Airport werd gestreefd naar een LEED Gold certificering. Hiermee is het gebouw meetbaar één van de duurzaamste terminals ter wereld. Lelystad Airport wil uitgroeien tot de vakantieluchthaven van Nederland, als aanvulling op Schiphol. Het ontwerp voor de nieuwe terminal is van Paul de Ruiter Architects.

Het nieuwbouwproject in Lelystad heeft een bruto vloeroppervlak van circa 12.000 m². Hierbij bestaat 1.200 m² uit commercie en horeca, 3.000 m² bagagehallen, 800 m² stafruimtes en 7.000 m² publieke ruimte.

Spectaculaire eenvoud

Het ontwerp van de terminal heeft spectaculaire eenvoud als startpunt. Het gebouw bestaat uit een langgerekte unit waarin verschillende functies samenkomen. De glasoverkapte hal, de Plaza, vormt het centrale ontmoetingspunt van de luchthaven. Verder krijgt het gebouw een lounge met een divers aanbod aan winkel- en horecafaciliteiten. Het dakterras, grenzend aan de lounge, biedt uitzicht op de opstijgende en landende vliegtuigen.

Lelystad Airport wordt ontwikkeld als volledige selfservice luchthaven. Met systemen die aansluiten bij de mobiele, digitale wereld worden de passagiers gefaciliteerd om zelfstandig in te checken en bagage af te leveren. Het reisgemak en vrijheidsgevoel van passagiers staat hierbij voorop. 

Nieuwbouw in meerdere fasen

De ontwikkeling is gepland in meerdere fasen. Zo kan het gebouw ‘meegroeien’ met de verwachte toename van het aantal passagiers. De terminal is in de eerste fase operationeel voor 1,5 miljoen passagiers per jaar. De tweede fase biedt ruimte aan 3,7 miljoen passagiers per jaar. Uiteindelijk wordt in de derde fase gewerkt aan de capaciteit van 6,7 miljoen passagiers per jaar. J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros blijven betrokken bij de luchthaven, ze onderhouden de terminal voor 15 jaar.

Duurzame terminal

Bij de ontwikkeling van de terminal is het materiaalgebruik duurzaam, minimaal en demontabel. Er zijn materialen toegepast die het milieu zo min mogelijk belasten. De houten draagconstructie in de hal en de terminals is hierbij een belangrijk element.



Om het energiegebruik van het gebouw zo laag mogelijk te houden, wordt de verwarming van de verschillende ruimtes in het gebouw aangepast aan het gebruik van die ruimte: alleen dat deel wordt verwarmd wat daadwerkelijk verwarmd moet worden. Een voorbeeld is de aankomsthal die niet wordt verwarmd. Hier loopt iedereen nog met zijn jas aan. In het hart van het gebouw is het aangenaam warm (of koel in de zomer). In het gebouw wordt optimaal gebruik gemaakt van natuurlijke energie en ventilatie. Het is een energiezuinig gebouw met een slimme, compacte klimaatinstallatie die inspeelt op veranderende omstandigheden en de stromen van passagiers.

Toekomstbestendig

Met het oog op de voorziene uitbreiding van de terminal is het gebouw toekomstbestendig ontwikkeld. Het is zodanig opgezet dat de verschillende componenten onafhankelijk van elkaar uitgebreid kunnen worden. Door moeilijk verplaatsbare functies op een vaste lijn van het gebouw te situeren, kan de terminal aan twee zijden uitgebreid worden. Bovendien kunnen bouwstoffen weer grondstoffen worden door het gebruik van geprefabriceerde materialen en demontabele knooppunten in de constructie: zo ontstaat een circulair en flexibel gebouw.

Sfeerimpressies Lelystad Airport

Stuur project door